Eftermiddagens diskussion var givande! Många spännande tankar, idéer och frågor lyftes upp. Jag tänker framför allt på den svåra frågan om hur man kan förmedla tillgången till det offentliga rummet för barn och ungdomar att skapa förändringar i, detta utan att varken barn skola eller föräldrar råkar illa ut. Frihet under ansvar hur förmedlar man det. Var går gränsen och vem skall sätta den och varför? Hur lyfter man upp barn och ungdomar som inte alls kan tänka sig att agera i det offentliga rummet. Himla knivigt att både begränsa, puttapå och dessutom iaktta både lag, moral och etik.
Vi skall inspirera men ändå sätta upp ett varningens finger. Allt är inte tillåtet eller ens kanske önskvärt men var går den gränsen för olika människor, kulturer och åldrar? Det känns som det finns mycket att tänka på, skönt med en plats där man kan prata om sådana saker. Pedagogik och det offentliga rummet kan verkligen både vara halsbrytande och samtidigt väldigt väldigt spännande och inspirerande! Det gäller kanske att börja i tid och att låta barn komma nära offentlig konst för att skapa ett naturligare möte mellan individen, skaparen och det skapta http://youtu.be/syGHPwMVk2E
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar