fredag 8 oktober 2010

Jag vill, Jag kan , Jag gör, Jag är, Jag vill!

Hur utvecklas lust att lära i bild?

Om inte viljan till lärande finns så tror jag att man både kan skrika sig blå och inspirera ihjäl sig utan att nå fram till en elev. Att vilja något tror jag handlar om både lust, kreativitet, medvetenhet och identitetskapande. Att kunna något lika så. Att göra något har samma ursprung och att vara något binder ihop lusten, kreativiteten, medvetenheten i en nyskapande identitet. Därför tror jag inte att spelar någon roll utifrån vilket perspektiv man skapar vilja- att känna lust bli medveten och uppleva kreativitet har goda förutsättningar att växa i en jord gödslad med vilja. Däremot kan inget växa om man inte vill.

Lust och vilja kan lockas av nyfikenhet och därför tror jag att ett bra verktyg att använda kan vara att variera sina lektioner och utlärningsmetoder.Det kan också vara bra att både vara tydlig och struktuerad men också ge mer fria tyglar för att loka fram lust kreativitet som i sin tur kan göra eleven medveten på sin upplevelse och sin förändring. Att förändra attityd till sitt skapande och sin omvärld är i allra högsta gra identitetsskapande.

Olika material väcker olika känslor och olika förutsättningar för skapande. Därför tror jag på en variation i materialtillgången för eleverna. Detta dels för att de inte skall fastna och låsa lust och skapande men också för att föda nyfiken heten på olika materials beständighet.
Att blanda olika teoretiska perspektiv tror jag är en bra metod för att nå så många elever som möjligt och för att som lärare inte fastna själv i ett tillvägagångssätt.

I workshopen i tisdags la jag märke till att behavorismen hade sina anhängare likväl som sociokulturellt perspektiv hade sina men jag tror att man skall blanda och ge med så många perspektiv som det är möjligt just för att kunna ligga steget före och därmed kunna hjälpa och stötta, driva och ställa krav allt för att eleven skall ha en chans att utveckla kreativitet på ett lustfyllt och medvetetsätt, först då kan man prata om att skapa en en identitetförändring.

Att skapa sin identitet är ju otroligt viktigt och en förutsättning för sin självupplevelse. Detta sökande och skapande pågår ju hela livet men under tonåren blir identitetsökandet extra påtagligt. Lyckas man genom bilden finna ett rum där den skapande utvecklingen kan få gå hand i hand med själv upplevelsen så tror jag att detta i sin tur skapar medvetenhet och lust. Det är lärarnas skyldighet att guida fram till detta rums dörr även om eleven själv måste vilja öppna denna dörr. http://youtu.be/Vq9XIrNGgoQ

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar