fredag 22 oktober 2010

Its a dirty job but some one got to do it! Take care out there!

Citatet ovan kommer i från en gammal åttiotals polisserie som jag tror hette Hillstreet blues. På morgongenomgången satt alla poliser mer eller mindre förväntningsfulla och väntade på sina uppdrag. Kaptenen som skulle ge uppdragen var alltid allvarsam men hade alltid en stor portion yrkesstolthet i sig inte minst när han yttrade de förlösande orden: I´ts a dirty job but some one got to do it... Denna yrkesstolthet tyckte jag blev väldigt tydlig i de föreläsningar vi haft under veckan.

Under denna vecka har det också verkligen gått upp för mig hur jag kan växa i min lärarroll!
Kernell presenterade både teoretiska verktyg och praktiska och exempel på hur fasen man hanterar nyfikna, vetgiriga, odrägliga, underbara, skitjobbiga, fantastiska och smarta framtida elever.

Genom de praktiska tipsen presenterade Kernell på ett lysande sätt hur en lektion kan gå till. Detta var väldigt matnyttigt därför att det blev väldigt tydligt att en lektion handlar om så mycket mer än att bara förmedla kunskap och få elever att förstå den.

Det är förstås viktigt att kunna förlita sig på och känna stöd av strukturen i en läroplan så att jag i uppbyggnaden och i tolkningen av en kursplan känner förtrogenhet och förståelse för hur denna text skall omvandlas till en innehållsrik och meningsfull kunskapsbank för eleverna.

We don't need no education!

But I sure need some education!
Det kan nog vara riktigt jobbigt och svårt att agera i sin lärarroll många gånger men jag tror också att det kan vara riktigt spännande och givande. Allt hänger på mig när jag väl blivit examinerad (* ändring: Björklund har kommit på den lysande idén att omyndigförklara nyexaminerade lärare vilket innebär att de inte får sätta betyg det första året, detta på grund av att ett år skall passera efter examination. Först då erhålls en lärarlegitimation om läraren blivit godkänd av sin mentor, lärare utan legitimation får inte sätta betyg.) Tills den dagen då jag står på egna ben tänker jag pröva, pröva, pröva! http://youtu.be/y-6OD-Dqo1s

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar